Simremad

Simremad – gryderet

Efter min mening er langtidssimrende gryderetter bare det mest lækre og det nemmeste i verden, med et hav af variationsmuligheder. Godt nok skal man indkalkulere lidt tilberedningstid, men den er jo delt op i to. Den reelle tid man står og laver noget, og den tid, hvor man bare kan tage det roligt og vente på, at maden bliver færdig. Ventetiden kan med fordel bruges til at lave lektierne med børnene eller rydde op i hjemmet, eller rydde op i køkkenet, og være forud med opvasken. Støvsugning kan også klares i mellemtiden.

Når jeg laver en gryderet, så laver jeg altid en stor portion til mindst 2 dage, for så er jeg helt fri for at lave mad næste dag. Da skal retten jo bare varmes op. Hvis jeg er heldig, så har jeg også en lille ret, jeg kan fryse ned og bruge en anden dag, hvor lysten og tiden måske ikke lige slår til.

Hvis man skulle lave et tidsregnestykke på gryderetter, så er de faktisk tidsbesparende og meget praktiske i hverdagen.

30 min. til grøntsagspudsning og skærearbejde
15 min. stegning af kød og grøntsager
( 1 1/2 – 2 timers simretid, hvor man sagtens kan lave alt muligt ved siden af og derfor ikke kan regnes med som decideret køkkentid )
5 min. opvarmning på dag 2
—————-
= 50 min : 2 = 25 min per dag

Og man får virkelig fint, nærende, sund mad – jeg synes tiden til en gryderet er en god investering, især også når man sammenligner med tiden, man skal bruge for at bikse færdigretter sammen, der ikke kan sammenlignes m.h.t kvaliteten.
En anden fordel ved gryderetter er, at man kan rydde op i køleskabet, alle grøntsager kan bruges til at blive kogt. De må godt være slatne, eller se lidt kedelige ud. Det gør ikke spor, når de alligevel bliver kogt sammen.

Man kan f.eks. kombinere følgende:

– løg, gulerødder, porrer, kartofler – timian
– løg, hvidløg, gulerødder, stangselleri, røde linser – gurkemeje
– løg, hvidløg, gulerødder, spidskål, tomat ( frisk, dåse eller puré) – basilikum
– løg, savoykål, kartofler – kommen eller spidskommen
– løg, fennikel, kartofler – eventuel tomat eller pære – kidneybønner
– løg, svampe, stangselleri, æbler

Der er uendelige muligheder .Den eneste uundværlige ingrediens er løg. Hvis man ikke har løg, kan porrer også bruges, men de giver ikke det samme resultat. Saucen bliver ikke helt så blød i konsistensen.

Fremgangsmåden er altid den samme. Jeg bruner altid løg i olivenolie først, og  kommer så kaninstykker i, og bruner dem på alle sider. Derefter tilsætter jeg grøntsager, gerne de hårdeste grøntsager først, og kartofler ,der er hurtigt gennemkogt, til sidst. Så tilsætter jeg vand, så meget at alle grøntsager lige er dækket. Nu venter jeg til, at det hele koger op, og lader det koge i ca. 2-5 min før jeg skruer ned for varmen , hvor jeg rammer simrepunktet.. Samtidig krydrer jeg med lidt salt og peber, men forsigtigt, da det stadigt koger ind ,og man ska ikke krydre for meget. Låg på og …… vente. En gang imellem må du gerne kigge efter, om der stadig er nok væske i gryden til at røre rundt i .

Vand kan erstattes med vin, eller måske den sidste sjat æblemost eller orangejuice, der står i køleskabet. Frugt må også gerne komme med i en gryderet, men ikke mere end et eller to stykker, ellers overtager det smagen.

Kort før serveringen bliver retten så smagt til med salt og peber og andre krydderier, man godt kan lide. Hvis man synes, at der mangler lidt smag, så kan man tilsætte lidt sukke. Det virker lidt smagsforstærkende.
Kaningryden er færdig, når kødet nemt kan løsnes fra benene, eller kødet er mørt.

Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *